Praktische informatie

Heeft u binnenkort een afspraak met een behandelaar van Novicare? Dat zou goed kunnen. Novicare is namelijk een zelfstandige behandeldienst die op verwijzing van een huisarts in de eerste lijn behandeling verzorgt aan ouderen met chronisch complexe zorgvragen. Heeft u vragen over uw behandeling door Novicare? Kijk of u het antwoord hier vindt. Mocht dat niet zo zijn, dan kunt u altijd contact opnemen met een van onze medewerkers.

 

Normaal gesproken zijn er bij ons geen wachttijden voor het opstarten van een behandeling. De behandelaar neemt in principe binnen 2 werkdagen contact met u op om een afspraak te maken. Deze eerste afspraak proberen ze binnen 2 weken te plannen. Liefst zo snel mogelijk natuurlijk. In uitzonderlijke gevallen kan het gebeuren dat we in een regio of voor een bepaalde behandelaar een wachttijd hebben. Heeft u nog niets van ons gehoord, dan kunt u altijd contact opnemen met onze medewerkers.

Onze behandelaren werken op veel plekken in Nederland. Om u te kunnen behandelen is een verwijzing van de huisarts nodig, of dat u aangesloten bent bij een van de organisaties waarmee wij samenwerken. Als u niet weet of dit voor u van toepassing is, kunt u contact opnemen met ons servicebureau via 0499 – 801 975.

Wat kunt u verwachten bij een eerste afspraak? De behandelaar neemt de tijd om uw vraag of klacht te bespreken en onderzoeken. Afhankelijk van de aard van uw vraag doet hij of zij ook lichamelijk onderzoek, en kijkt bijvoorbeeld ook naar andere aspecten van uw leven die een rol kunnen spelen. Als opstaan uit de stoel niet meer goed gaat bijvoorbeeld, kijkt de behandelaar met u mee en geeft advies hoe u of uw omgeving dit nog kunnen verbeteren.

 

Wanneer u met de behandelaar het doel van de behandeling hebt bepaald, maakt hij of zij een behandelplan dat bij u past. Zo weet u precies wat u kunt verwachten. En is er iets niet duidelijk, geef het vooral aan. Het is tenslotte úw behandeling. Mocht de behandeling kosten met zich mee brengen die de verzekering niet vergoedt, dan bespreekt de behandelaar dit met u het in uw beslissing kunt meewegen. Hieronder kunt u lezen wat de zorgverzekeraar aan behandelingen vergoedt.

 

Bij een aantal disciplines vraagt de verzekeraar om enkele algemene gegevens met betrekking tot uw diagnose en behandeltraject. Op het toestemmingsformulier vragen wij u of u het goed vindt dat wij deze informatie over u doorgeven. Als u dat niet wilt, dan kunt u samen met uw behandelaar een privacyverklaring invullen.

Als u het telefoonnummer van uw behandelaar heeft, kunt u hem of haar uiteraard zelf bellen. U kunt ook altijd bellen met het servicebureau. Bijvoorbeeld omdat uw behandelaar even niet bereikbaar is. Of als u een vraag heeft. Onze medewerkers van het servicebureau helpen u graag. Ze zijn op werkdagen bereikbaar van 8.30 uur tot 17.00 uur.

Als u door uw huisarts (of een medisch specialist) bent verwezen hebben we een verwijzing nodig. Misschien heeft uw huisarts die vooraf al naar ons verstuurd, of aan u meegegeven. Soms hebben we wat meer informatie nodig over uw gezondheid, om een goede diagnose te stellen of behandeling te kunnen geven. Met uw toestemming vraagt uw behandelaar die informatie dan op bij uw huisarts. Na afloop van uw behandeling sturen we een verslag van de behandeling naar uw huisarts.

Het kan altijd gebeuren dat de afspraak toch niet door kan gaan. We vragen u om zich dan minimaal 24 uur van te voren af te melden. Bel met uw behandelaar of een van onze medewerkers van het servicebureau. Zij plannen meteen een nieuwe afspraak voor u in. Voor afspraken die korter dan 24 uur van te voren zijn afgezegd zijn we helaas genoodzaakt een deel van de kosten in rekening te brengen.

Het afronden van een behandeling gebeurt altijd in overleg met u. Na afloop van de behandeling informeren we uw zorgverzekeraar van het afsluiten van de behandeling. Uw dossier bewaren we nog 20 jaar. Dit is in de wet zo afgesproken.

Als u het telefoonnummer van uw behandelaar heeft, kunt u hem of haar uiteraard zelf bellen. U kunt ook altijd bellen met het servicebureau. Bijvoorbeeld omdat uw behandelaar even niet bereikbaar is. Of als u een vraag heeft. Onze medewerkers van het servicebureau helpen u graag. Ze zijn op werkdagen bereikbaar van 8.30 uur tot 17.00 uur.

Weet u niet zeker of dit voor u geldt, dan kunt u dit navragen bij het CIZ.

 

Als u geen Wlz-indicatie heeft, wordt uw behandeling betaald door de zorgverzekeraar waar u uw basisverzekering heeft afgesloten. Hierbij gelden de volgende voorwaarden:

  • Behandeling door een specialist ouderengeneeskunde, arts verstandelijk gehandicapten, verpleegkundig specialist, psycholoog of logopedist worden volledig vergoed.
  • Voor ergotherapie worden de eerste 10 behandelingen vergoed.
  • Voor diëtetiek is er een aanspraak vanuit de basisverzekering voor 3 uur per jaar.
  • Fysiotherapie wordt bij een chronische ziekte vergoed vanuit uw basisverzekering vanaf de 21ste behandeling. Als u een aanvullende verzekering heeft voor fysiotherapie, kunt u meer vergoed krijgen. Hoeveel precies is afhankelijk van de voorwaarden van uw verzekering.

 

Voor alle behandelingen geldt het wettelijk vastgesteld eigen risico (maximaal € 385,- in 2020, tenzij vrijwillig verhoogd). Dit bedrag moet u dus altijd zelf betalen. Meer informatie over de eigen bijdrage in de Wlz vindt u op de site van het CAK.

 

De kosten van een behandeling verschillen per zorgverzekeraar. Ook kan uw behandelaar een specialisatie hebben waarvoor een ander tarief geldt, zoals een geriatriefysiotherapeut.

Heeft u een indicatie gekregen voor de Wet langdurige zorg (Wlz)? Dan worden de kosten anders geregeld. Weet u niet zeker of dit voor u geldt, dan kunt u dit navragen bij het CIZ.

 

Een behandeling door een specialist ouderengeneeskunde, arts verstandelijk gehandicapten of verpleegkundig specialist wordt betaald vanuit de Wet langdurige zorg. U hoeft hier niets voor te doen.

 

Een behandeling door een psycholoog of andere behandelaar wordt vergoed door uw zorgverzekeraar, maar wel met verschillende voorwaarden:

  • De logopedist en de psycholoog worden volledig vergoed.
  • Voor ergotherapie worden de eerste 10 behandelingen vergoed.
  • Voor diëtetiek is er een aanspraak vanuit de basisverzekering voor 3 uur per jaar.
  • Fysiotherapie wordt bij een chronische ziekte vergoed vanuit uw basisverzekering vanaf de 21ste behandeling. Als u een aanvullende verzekering heeft voor fysiotherapie, kunt u meer vergoed krijgen. Hoeveel precies is afhankelijk van de voorwaarden van uw verzekering.

 

Voor een behandeling door deze behandelaren geldt het wettelijk vastgesteld eigen risico (maximaal € 385,- in 2020, tenzij vrijwillig verhoogd). Dit bedrag moet u dus altijd zelf betalen. Meer informatie over de eigen bijdrage in de Wlz vindt u op de site van het CAK.

 

De kosten van een behandeling verschillen per zorgverzekeraar. Ook kan uw behandelaar een specialisatie hebben waarvoor een ander tarief geldt, zoals een geriatriefysiotherapeut.

Novicare heeft contracten met verschillende zorgverzekeraars. Als wij een contract hebben met uw verzekeraar, declareren we uw behandeling daar rechtstreeks. Als dat niet zo is, krijgt u een rekening toegestuurd die u zelf kunt declareren.