De Dagwaarneming
De Dagwaarneming is in 2021 opgezet om bij te dragen aan de continuïteit van medische zorg en om de beschikbare medisch behandelaren zo goed mogelijk in te zetten op hun expertise. Een team van medisch behandelaren is overdag op afstand bereikbaar voor medisch urgente vragen die niet kunnen wachten tot de volgende visite. Is er een beoordeling op locatie nodig? Dan kijken we of de medisch behandelaar van de locatie beschikbaar is, anders rijdt een medisch behandelaar van het spoedrooster uit. Inmiddels bieden wij de niet-planbare zorg voor meer dan 6.000 cliënten in de intramurale setting, waaronder bij Kwadrant. En dit aantal is alsmaar groeiende.
“Ik word niet meer gestoord tijdens geplande afspraken of andere werkzaamheden en heb meer tijd en aandacht voor geplande zorgvragen, bijvoorbeeld rond onvrijwillige zorg.”
– Marijke Kooistra, specialist ouderengeneeskunde bij Kwadrant
Positieve ervaringen
De ervaringen met de inzet van de Dagwaarneming bij Kwadrant zijn tot nu toe heel positief. Marijke Kooistra, specialist ouderengeneeskunde bij Kwadrant, vertelt erover: “Ik word niet meer gestoord tijdens geplande afspraken of andere werkzaamheden en heb meer tijd en aandacht voor geplande zorgvragen, bijvoorbeeld rond onvrijwillige zorg. Hulpvragen worden sneller opgepakt: heeft de verpleegkundige een vraag, dan belt deze met de Dagwaarneming en wordt er direct actie ondernomen. Dat is beter voor de bewoner en zorgmedewerkers. Ik ervaar geen controleverlies, mijn ervaring is dat de Dagwaarneming handelt zoals ik ook gedaan zou hebben en de vraag teruglegt wanneer dit moet. Wil ik zelf de regie houden, dan geef ik dat aan. Mijn ervaring is zeer positief.”