Nieuws

21 oktober 2025

Continuïteit, rust en ruimte: de inzet van de Dagwaarneming bij zorgorganisatie Kwadrant

Sinds enkele maanden werkt de Dagwaarneming van Novicare samen met zorgorganisatie Kwadrant. Een team van medisch behandelaren is hierbij overdag op afstand bereikbaar voor medisch urgente vragen die niet kunnen wachten tot de volgende visite van een medisch behandelaar. Voor beiden een primeur, want Kwadrant is de eerste organisatie waarbij de Dagwaarneming in samenwerking met hun eigen medisch behandelaren wordt ingezet. “We hebben nog nooit zo’n rustige zomer gehad, we waren echt in control.

“We zien dat de krapte op de arbeidsmarkt landelijk steeds verder toeneemt, in het Noorden van het land merken we dat helaas ook”, vertelt Arjo Kamp, Domeinmanager Behandelteam en Herstelzorg bij de Friese zorgorganisatie Kwadrant. Kwadrant biedt zorg en ondersteuning aan senioren, van hulp bij het thuis wonen tot zorg in woonzorgcentra verspreid over de provincie. “De afgelopen jaren merkten we steeds vaker dat de bezetting van de medische vakgroep onder druk stond, zeker in de zomermaanden. Om onze dienstverlening niet af te hoeven schalen, moest er iets veranderen. We zochten naar manieren om het probleem om te denken en mogelijk zelfs een verbeterslag te maken.”

 

 

Continuïteit van zorg

In die periode kwam de Dagwaarneming van Novicare op het pad van Kwadrant: een werkwijze die op andere plekken in het land al jarenlang hielp continuïteit van zorg te borgen, maar tot dan toe enkel werd ingezet bij organisaties waar de gehele behandeldienst vanuit Novicare wordt ingevuld. Arjo Kamp: “Waarom zou die werkwijze bij ons niet kunnen werken? Vanuit die gedachte gingen we het gesprek aan en daarna is het heel snel gegaan. In maart dit jaar gaven we een go op het project, vervolgens is het hele implementatieproces in drie maanden gerealiseerd. Een nieuwe manier van werken op 16 locaties, met al snel hele mooie resultaten.”

 

Arjo Kamp, domeinmanager Behandelteam en Herstelzorg bij Kwadrant

“Ik ben trots op de rust die het zowel bij de zorg als de medische vakgroep heeft opgeleverd. Daarmee doen we het onder de streep voor onze cliënten ook beter.”
– Arjo Kamp, domeinmanager Behandelteam en Herstelzorg bij Kwadrant

 

 

Werkwijze Dagwaarneming

De Dagwaarneming is in 2021 opgezet door Novicare om bij te dragen aan de continuïteit van medische zorg. Een team van medisch behandelaren is overdag volledig beschikbaar voor medische zorg op afstand. Zij beantwoorden vragen die niet kunnen wachten tot de volgende visite van een medisch behandelaar. Is er toch een beoordeling op locatie nodig, dan rijdt een medisch behandelaar uit. In de samenwerking met Kwadrant wordt hierbij eerst gekeken of een medisch behandelaar op locatie beschikbaar is, anders rijdt een medisch behandelaar van het spoedrooster uit.

Meer rust en ruimte

Marijke Kooistra, specialist ouderengeneeskunde bij Kwadrant, vertelt over de voordelen die zij ervaart van het samenwerken met de Dagwaarneming: “Ik word niet meer gestoord tijdens geplande afspraken of andere werkzaamheden en heb meer tijd en aandacht voor geplande zorgvragen, bijvoorbeeld rond onvrijwillige zorg. Hulpvragen worden sneller opgepakt: heeft de verpleegkundige een vraag, dan belt deze met de Dagwaarneming en wordt er direct actie ondernomen. Dat is beter voor de bewoner en zorgmedewerkers.” Arjo Kamp vult aan: “Deze werkwijze levert onze medische vakgroep veel rust en ruimte op. Ze ervaren minder afleiding en hebben veel meer controle over hun eigen agenda. Er is nu ook meer tijd om zaken op te pakken waar we eerder niet aan toekwamen: hoe we taakdifferentiatie met het oog op de toekomst willen inrichten, bijvoorbeeld. Het strakker inrichten van planbare zorg, mdo’s en kwaliteitsoverleggen. Of hoe een stepped care werkwijze verder ingevoerd kan worden. Daar zullen we ook in samenwerking met Novicare vorm aan geven.

Annigje Westerkamp-Faber, coördinerend verpleegkundige bij Kwadrant

Gedeelde visie op zorg

Ook het zorgteam profiteert van deze nieuwe manier van werken. “Zij kunnen direct bij iemand terecht wanneer ze vragen hebben. Eerder moesten ze op zoek naar de dokter, die niet altijd meteen tijd had”, licht Arjo Kamp toe. Annigje Westerkamp-Faber is al 35 jaar werkzaam in verschillende rollen en bij verschillende locaties van Kwadrant. De laatste 15 jaar werkt ze als coördinerend verpleegkundige bij Talma Hûs, een psychogeriatrische afdeling. Ze benoemt wat ze prettig vindt aan de inzet van de Dagwaarneming: “De mensen van de Dagwaarneming hebben goed feeling met de praktijk. Ze kennen het werken met ouderen en mensen met dementie en weten wat daarin belangrijk is: hen een zo comfortabel, warm en fijn mogelijk laatste stukje van hun leven bieden, ook met alle problematiek waarmee ze te maken hebben. Dat we die visie delen, zorgt ervoor dat we goed en efficiënt kunnen samenwerken.” Of ze meteen zo enthousiast was toen ze hoorde over deze plannen? “Ik dacht in eerste instantie wel: ‘medische vragen over onze bewoners bespreken met iemand op afstand, wat onpersoonlijk’. Maar de samenwerking met Novicare is juist heel persoonlijk en past bij ons. Er is altijd ruimte om even met elkaar te overleggen wanneer nodig. Ik ben heel blij met deze samenwerking.”

“Onze gedeelde visie op de zorg voor ouderen en mensen met dementie, zorgt ervoor dat we goed en efficiënt kunnen samenwerken.”
– Annigje Westerkamp-Faber, coördinerend verpleegkundige bij Kwadrant

 

 

Planbaar en niet-planbaar scheiden

Maria Bruins Slot is verpleegkundig specialist en teamleider bij de Dagwaarneming. Samen met een team betrokkenen van Kwadrant en Novicare zorgde ze ervoor dat de nieuwe werkwijze met de Dagwaarneming binnen drie maanden succesvol kon worden ingezet. “We werkten al succesvol op deze manier samen met veel van onze samenwerkingspartners”, licht ze toe. “We hebben Kwadrant geïntegreerd in de bestaande werkprocessen, wederzijdse verwachtingen afgestemd en nieuwe werkafspraken vastgelegd. Bepaalde processen zijn overal hetzelfde, maar sommige zaken zijn per samenwerkingspartner net wat anders. Bijvoorbeeld dat we contact leggen met het medisch behandelsecretariaat van Kwadrant als er met spoed een beoordeling op locatie nodig is, net als dat afwijkende labuitslagen eerst langs hen gaan. Is er sprake van spoed en is de eigen behandelaar niet aanwezig? Pas dan komt de vraag bij ons terecht. Zo blijven we planbare en niet-planbare zorg goed scheiden.”

Goede dossiervoering en triage

De samenwerking met het zorgteam, waarmee de dagwaarnemers voornamelijk te maken hebben, verloopt uitstekend. Maria: “Deze werkwijze staat of valt met goede dossiervoering en goede triage, voor dit laatste gebruiken we standaard de SBAR-methode. Dat gaat heel erg goed: je merkt dat het zorgteam deze goed in het hoofd heeft zitten. Hierdoor zijn de vragen die worden gesteld goed voorbereid en kunnen we efficiënt samenwerken. Dat is ook heel fijn voor de cliënt, want die wordt uiteindelijk sneller en beter geholpen.

 

Arjo beaamt dat: “Onze zorgmedewerkers weten hoe belangrijk goede triage is, anders kunnen ze niet verder worden geholpen. Dit is op onze locaties goed geïntroduceerd, waardoor alle zorgmedewerkers nu de SBAR volgen. Een wens die er al langer was bij ons en die nu geïmplementeerd is. Ook de kwaliteit van de dossiervoering is hiermee bovengemiddeld op orde.”

Maria Bruins Slot, verpleegkundig specialist en teamleider Dagwaarneming bij Novicare

 

“Vragen die worden gesteld zijn goed voorbereid door de zorgmedewerkers. Dat is fijn voor de cliënt: die wordt uiteindelijk sneller en beter geholpen.”
– Maria Bruins Slot, verpleegkundig specialist en teamleider Dagwaarneming bij Novicare

 

 

 

Inspanning met resultaat

Gevraagd naar de succesfactoren van deze samenwerking, antwoordt Arjo: “We wilden dit allebei echt waarmaken in die korte tijd, we voelden de noodzaak én zagen de meerwaarde. We vulden elkaar heel erg mooi aan, wat over en weer veel energie gaf, en vertrouwden op elkaar: van projectleider en projectteam, tot medische vakgroep en zorgteam. Mét resultaat: we hebben nog nooit zo’n rustige zomer gehad, we waren echt in control. Ik ben trots op de rust die het zowel bij de zorg als de medische vakgroep heeft opgeleverd. Daarmee doen we het onder de streep voor onze cliënten ook beter.”

Over Kwadrant

Kwadrant is een Friese zorgorganisatie die ondersteuning biedt aan senioren – thuis of in woonzorgcentra. Samen met naasten en partners zorgt Kwadrant ervoor dat ouderen zo lang mogelijk fijn, veilig en zelfstandig kunnen leven.

 

Meer nieuws

Meld je aan voor onze nieuwsbrief