Nieuws

26 juni 2025

Borgen van continuïteit van zorg: hoe slim plannen en hybride werken daarbij helpen

Hoe borg je continuïteit van medische behandeling? Slim organiseren brengt de oplossing een stap dichterbij. Novicare levert behandeling bij ruim 45 zorgorganisaties aan zo’n 5.000 cliënten. De rol van behandelaren is helder afgebakend en meestal goed planbaar, waarbij behandelaren op vaste momenten op locatie aanwezig zijn. Voor niet-planbare vragen tussendoor is altijd op afstand een behandelaar beschikbaar en kan als nodig iemand op locatie komen. We spraken Brenda Verton (regioleider dagwaarneming en ontwikkeling) en Marie Louise Kuijper (specialist ouderengeneeskunde) over deze werkwijze.

 

Hoe zijn jullie tot dit werkmodel gekomen?

Brenda: “Het is heel opvallend dat geplande en niet-geplande activiteiten meestal in aparte processen worden georganiseerd, ook bij veel soorten behandeling: de spoedeisende hulp en poliklinieken zijn bijvoorbeeld van elkaar gescheiden. In de langdurige zorg was en is dat op veel plekken nog niet zo. Dat komt doordat er vrij veel ongeplande vragen zijn en continuïteit in de behandelaanpak belangrijk is. Maar wij dachten: met moderne technieken en goede proactieve zorgplanning moet het kunnen.”
Marie Louise: “Stap één daarbij is precies weten wat de taken en verantwoordelijkheden van de behandelaar zijn. Door helderheid te scheppen in wat een behandelaar moet doen en wat juist niet, wordt je taak duidelijker én beter planbaar. Dan kun je meteen de logische vervolgstap maken: het scheiden van planbare zorg van niet-planbare.”
Brenda: “De niet-planbare vragen verstoren de werkdag van een behandelaar, maar ook van zorgteams. Het is niet altijd makkelijk om de regiebehandelaar te bereiken en het kan even duren tot deze tijd heeft om een antwoord te geven. We wilden deze verstoringen graag voor iedereen minimaal maken. Uit die wens is uiteindelijk ons hybride werkmodel ontstaan.”
Marie Louise: “De vaste behandelaar voert op geplande momenten ter plaatse de kern van de behandeling en de regie daarop uit. Dringende vragen worden tussendoor afgehandeld door andere medisch behandelaren: op afstand als het kan, fysiek waar het moet. Alleen wanneer het echt nodig is, gaat de vraag terug naar de regiebehandelaar.”

Brenda Verton, regioleider Dagwaarneming
en ontwikkeling bij Novicare

 

Marie Louise Kuijper, specialist ouderengeneeskunde bij Novicare

 

Hoe ziet dat eruit in de praktijk?

Brenda: “Allereerst maken we dus een onderscheid tussen planbare en niet-planbare zorg. Alles wat binnen geplande zorg valt, zoals visites en MDO’s, doen we vaak op locatie. Voor niet-planbare zorg hebben we landelijk een team medisch behandelaren beschikbaar, onze Dagwaarneming. Zij zijn getraind om waar mogelijk vragen op afstand te beantwoorden en daarbij goed aan te sluiten bij het (proactieve) behandelplan van de regiebehandelaar. Ongeplande vragen die niet kunnen wachten tot de volgende visite, beantwoorden zij.”
Marie Louise: “Op afstand werken is geen doel op zich. Als er een fysieke beoordeling nodig is, rijdt een medisch behandelaar uit de regio uit. Gaat het om een thema als terminale zorg? Dan ben je vaak juist aanwezig op locatie. Deze werkwijze creëert daar meer rust en ruimte voor.”
Brenda: “Na dit de afgelopen vier jaar in praktijk te hebben gebracht bij onze samenwerkingspartners en het te hebben doorontwikkeld tot een solide model, zetten we de Dagwaarneming sinds kort ook in bij zorgorganisaties als aanvulling op hun eigen behandeldienst voor de ongeplande medische vragen, zoals bij Kwadrant in Friesland.”

“Ik weet nu dat wanneer ik op locatie ben, ik echt kan doen waarvoor ik daar ben: met aandacht mijn cliënten zien.”
– Marie Louise Kuijper, specialist ouderengeneeskunde bij Novicare

 

 

Je organisatie moet zo te horen goed op orde zijn wil je hybride werken ook echt laten werken.

Marie Louise: “De voorwaarden voor het mogelijk maken van kwalitatief goede zorg, zijn niet ineens anders wanneer die zorg hybride wordt ingevuld. Maar: deze manier van werken kan wel zorgen voor een kwaliteitsslag. Naast dat het – in combinatie met bijvoorbeeld stepped care – een antwoord biedt op hoe je ook bij schaarste op een slimme manier zorgprofessionals beschikbaar stelt, dwingt het je om de randvoorwaarden van je organisatie goed op orde te hebben.”
Brenda: “Je kijkt nog eens door een vergrootglas naar je processen en onderneemt daarop actie. Dit draagt direct bij aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg.”
Marie-Louise: “Je wordt scherper op je dossiervoering wanneer je weet dat een collega direct verder moet kunnen met wat jij in het dossier hebt opgeschreven. Overdrachtsmomenten moeten glashelder zijn, net zoals het wat-als beleid.”

Welke voordelen herkennen jullie nog meer?

Brenda: “Hybride werken helpt mee in het waarborgen van de continuïteit van zorg. De juiste persoon is altijd direct beschikbaar om antwoord te geven op een zorgvraag. Daarnaast hebben we ervaren dat je ook meteen een extra flexibele schil hebt bij ziekte of tijdelijke schaarste. Een deel van de planbare zorg kan namelijk ook op afstand, zeker tijdelijk. Dan wisselen we bijvoorbeeld een fysieke visite af met een visite op afstand. Of MDO’s worden meer digitaal. Dat maakt je minder kwetsbaar als organisatie.”
Marie Louise: “En het maakt het werk vaak veel leuker doordat er zoveel mogelijk verstoringen uit het zorgproces zijn gehaald. Ik weet dat wanneer ik op locatie ben, ik echt kan doen waarvoor ik daar ben: met aandacht mijn cliënten zien. Ik krijg niet meer om de haverklap een telefoontje binnen met een vraag. Het zorgteam hoeft bij vragen bovendien niet te zoeken naar een aanspreekpunt, maar krijgt direct een medisch behandelaar aan de telefoon die alle aandacht voor hen heeft. Deze werkwijze haalt de ruis uit het zorgproces, wat echt leidt tot meer werkplezier.”

 

 

“Het grootste gedeelte van de zorg vindt nog altijd op locatie plaats, maar dan wel met meer rust en focus.”
– Brenda Verton, regioleider dagwaarneming en ontwikkeling bij Novicare

Het klinkt heel logisch om op deze manier te werken. Waarom doen we dat dan niet allemaal al?

Marie Louise: “Veel mensen kunnen zich niet goed voorstellen hoe dit in de praktijk werkt en moeten het eerst uitproberen om te kunnen denken ‘hé, wat een slimme manier van werken!’. Wat ook meespeelt is dat we van oudsher gewend zijn dat er altijd een dokter op locatie aanwezig is die alle vragen oppakt – ook de vragen die een andere zorgprofessional veel beter kan oppakken. Bovendien hebben wij als behandelaren een groot verantwoordelijkheidsgevoel wanneer het aankomt op onze cliënten, die we de allerbeste zorg willen bieden. We vinden het vaak moeilijk een stukje regie los te laten en een deel van de zorg over te dragen aan collega’s. Maar ik geloof dat de zorg juist beter wordt als iedereen echt op de juiste plek zit.”
Brenda: “Er is ook terughoudendheid omdat de zorg bij hybride werken onpersoonlijk zou worden. Maar er ontstaat juist ruimte voor persoonlijk contact waar het écht nodig is, bijvoorbeeld bij een cliënt die zich in de stervensfase bevindt of bij een cliënt met complexe gedragsproblematiek. Daarnaast moeten we ook niet overdrijven hoeveel op afstand wordt opgepakt: dat is relatief maar een klein deel. We hebben het nu over 10% tot misschien 25% van alle vragen als je bijspringt in het planbare deel. Het grootste gedeelte van de zorg vindt nog altijd op locatie plaats, maar dan wel met meer rust en focus.”

Waar wachten we dus nog op?

Brenda: “Ja, eigenlijk wel. Uiteindelijk moeten we het ook niet groter of moeilijker maken dan het is: een vernieuwende, maar zeker niet helemaal nieuwe werkwijze die helpt bij het borgen van de continuïteit van zorg én het werk leuker maakt.”
Marie Louise: “Ik wil mijn collega behandelaren uitnodigen de oude manier van werken los te laten om te kunnen ervaren hoe het is om ongestoord te werken met meer aandacht: voor je cliënt en diens familie, het zorgteam en andere betrokkenen. Dit is geen verarming, maar een verademing wat mij betreft.”
Brenda: “En heb je vragen of zorgen? Kom gerust langs voor een kop koffie en een goed gesprek. We nemen je graag mee in onze ervaring.”

Wil je graag meer weten over onze hybride werkwijze? Stuur een mail naar info@novicare.nl, we vertellen je er graag meer over. Bekijk ook onze 30-minutenwebinars en leer meer over onze toekomstbestendige manier van zorg organiseren.

Meer nieuws

Meld je aan voor onze nieuwsbrief