De Dagwaarneming van Novicare

Dankzij de Dagwaarneming kunnen we cliënten sneller helpen en onze medisch behandelaren op locatie beter ondersteunen bij ongeplande zorg. Hoe dat precies werkt en wat de ervaringen zijn? Dat delen we graag.

 

De Dagwaarneming is in 2024 opgezet om bij te dragen aan de continuïteit van medische zorg en om de beschikbare medisch behandelaren zo goed mogelijk in te zetten op hun expertise. Een team van medisch behandelaren is overdag telefonisch bereikbaar voor medisch urgente vragen die niet kunnen wachten tot de volgende visite van een medisch behandelaar. In ruim 85% van de gevallen kunnen wij op afstand de vraag beantwoorden. Wij maken hierbij gebruik van het ECD en diagnostiek op afstand. Als er een beoordeling op locatie nodig is, rijdt een medisch behandelaar uit de regio uit. Hoe dat precies werkt? Dat delen we hier via een animatie.

 

 

Inmiddels bieden wij de ongeplande zorg voor meer dan 5000 cliënten in de intramurale setting en consultatie van de SO voor de extramurale setting.

Wat biedt de Dagwaarneming…

…jou als zorgmedewerker?

Als jij als zorgmedewerker een urgente medische vraag hebt over jouw cliënt, wil je graag zo snel mogelijk een antwoord. Dat werkt prettig en het helpt om jouw cliënt snel verder helpen. Dankzij de Dagwaarneming heb je direct contact met een waarnemend medisch behandelaar.

 

…jou als behandelaar?

Ben jij een behandelaar en merk je dat er veel verstoringen zijn tijdens jouw geplande zorgmomenten zoals een MDO of visite? De Dagwaarneming ontlast jou hierin door de ongeplande zorgvragen op te vangen. Zo kun je met volledige aandacht jouw cliënten behandelen en ontstaat er meer ruimte om ingezet te worden voor de vragen waarvoor jouw expertise het hardst nodig is. Dat maakt uiteindelijk jouw werk leuker.

 

… een zorgorganisatie?

Is het borgen van continuïteit van medische zorg voor jouw zorgorganisatie ook een issue? En zou de werkwijze van de Dagwaarneming bijdragen aan de oplossing hiervan? Mogelijk kunnen we iets voor elkaar betekenen. Neem contact op met regioleider Brenda Verton om hierover verder te praten.

 

Een aantal ervaringen op een rij

Hoe ervaren onze behandelaren deze nieuwe manier van werken? En welke voordelen bereiken we voor cliënt en zorgteam? Onze behandelaren vertellen er meer over:

 

Marie Louise Kuijper en Remko Berendsen De voordelen van de dagwaarneming voor cliënt, zorgteam en behandelaar: interview met verpleegkundig specialist Remko Berendsen en specialist ouderengeneeskunde Marie Louise Kuijper 

Dagwaarneming en cliëntenzorg op de afdeling: het versterkt elkaar: in gesprek met verpleegkundig specialist Daisy Winter

Hoe draagt de Dagwaarneming bij aan hybride werken?

De dagwaarneming is onderdeel van een hybride zorgmodel dat flexibel schakelt tussen inzet op locaties, in de regio en op afstand. Voor de geplande zorg zijn op grotere locaties medici regelmatig aanwezig op verschillende afdelingen, op kleinere locaties en thuis minder frequent. Voor de urgente ongeplande zorg is de Dagwaarneming bereikbaar. Het voordeel hiervan? Behandelaren worden tijdens de geplande behandeling minder gestoord, wat het optimaal organiseren van behandeling en een bewuste inzet van behandelaren makkelijker maakt. Want uiteindelijk is dat ons doel: goede behandelzorg voor meer mensen mogelijk maken.

Het hybride zorgmodel

Wil je verder praten over dit onderwerp? Neem dan contact op met regioleider Brenda Verton.