Nieuws

31 mei 2022

Verstoringen verminderen met centrale dagwaarneming

Retro roze telefoon op een houten tafel met een blauwe achtergrond

Herken je dit? Je bent specialist ouderengeneeskunde en loopt visite op je afdeling. Je dag is net begonnen en het aantal telefoontjes is niet meer op twee handen te tellen. Ook de vraag “Nu je er toch bent, kan je even…?” is een aantal keer voorbij gekomen. Dit soort verstoringen maken de inzet van onze medici minder efficiënt en gaat ten koste van hun werkplezier. Wij gingen aan de slag om het te verminderen.

 

Centrale dagwaarneming

Eén van de manieren waarop we hier invulling aan geven is met een centrale dagwaarneming. Deze bestaat uit een telefonische voorwacht door een medisch behandelaar en een uitrijdienst voor visites op locatie door een arts of verpleegkundig specialist in de regio van onze samenwerkingspartner. De medische triage bij telefonische spoedvragen is dus belegd bij een klein team waardoor het aantal verstoringen voor de andere medici zich enkel concentreert op: “Deze cliënt moet gezien worden, hier moet ik naar toe”. Daardoor kunnen ze met meer rust werken, leveren kwalitatief betere zorg en ervaren meer werkgeluk.

 

Positieve resultaten

We hebben een aantal maanden proefgedraaid en zijn blij met de positieve resultaten. Maar liefst 80% van de vragen handelen we telefonisch af. Ongeveer 5% van de vragen kan behandeld worden tijdens een reguliere visite of is niet voor een medisch behandelaar bestemd. Voor het resterende deel is een visite op locatie nodig is. Slechts 2% van de vragen resulteert in een spoedvisite (binnen 30 minuten).

 

Meer weten over centrale dagwaarneming?

Neem gerust een kijkje in onze keuken. We gaan graag met jou in gesprek over dit onderwerp.

Meer nieuws

Meld je aan voor onze nieuwsbrief