Nieuws

18 april 2023

Terugblik webinar ‘MDO nieuwe stijl’

“Informatief.” “Duidelijke uiteenzetting.” “Stof tot nadenken.” Dit is een aantal van de reacties waarmee sprekers Carlijn van der Paauw (projectleider), Eric Hendriks (VS) en Nathalie Broers (SO) het webinar ‘MDO nieuwe stijl’ afsloten. We kijken terug op een succesvol webinar waaraan maar liefst 120 zorgprofessionals deelnamen. Fijn om met deze collega’s te mogen delen hoe een MDO-werkproces efficiënter ingericht kan worden en hen te inspireren en motiveren ermee aan de slag te gaan.

Dat de efficiëntie van het MDO-werkproces inderdaad vaak te wensen overlaat, bleek wel uit de reacties van de deelnemers. Zij herkenden bijvoorbeeld dat een MDO veel tijd kan kosten, dat niet altijd de juiste zaken worden besproken en bovendien de timing niet altijd optimaal aansluit bij of een MDO op dat moment echt nodig is voor een cliënt. Maar hoe verbeter je het MDO-werkproces dan? Waar begin je? Hoe bepaal je of een cliënt een MDO krijgt? Hoe verdeel je taken en verantwoordelijkheden en hoe zorg je dat de nieuwe werkwijze voldoet aan wet- en regelgeving? We gaven de deelnemers het antwoord op deze vragen door ze mee te nemen in de vernieuwde MDO-werkwijze die we ontwikkelden met een van onze samenwerkingspartners: een MDO op indicatie.

Carlijn van der Paauw tijdens het webinar MDO nieuwe stijl

Een van de vragen die voorbij kwamen was hoe je bepaalt wanneer een MDO nodig is. Onze tip: denk je dat een MDO op indicatie gewenst is, bespreek dat dan tijdens een medische of gedragsvisite met de (medisch) behandelaar. Zo bepaal je gezamenlijk de noodzaak van het MDO en houd je het efficiënt. Verder raden we aan om iemand in de zorgorganisatie verantwoordelijk te maken voor de planning en tijdsblokken te reserveren in de agenda’s zodat het plannen van de MDO’s op indicatie relatief makkelijk gaat. Werken met tijdsblokken is bij de meeste zorgorganisaties al gebruikelijk. De winst behaal je dus vooral omdat de tijdsblokken enkel worden gebruikt voor de cliënten die een MDO echt nodig hebben.

 

Tot dusver zijn onze ervaringen positief. Of we daadwerkelijk tijd zullen besparen met deze vernieuwde werkwijze, moet zich nog uitwijzen. Maar we boeken hoe dan ook winst op het gebied van efficiëntie. De cliënten die écht een MDO nodig hebben, meestal de cliënten met een complexe zorgvraag, krijgen met het vernieuwde proces ook echt de tijd en aandacht die noodzakelijk is. Een MDO op indicatie komt voor zowel de cliënt als de zorgmedewerker en behandelaar op het juiste moment en wellicht juist tijdiger.

 

Wil jij zelf aan de slag met het verbeteren van het MDO-werkproces? Deze factsheet geeft je handvatten om zelf met het vernieuwde MDO-werkproces aan de slag te gaan.

 

Natuurlijk delen we ook graag onze ervaringen. Neem daarvoor contact op met onze verpleegkundig specialist Eric Hendriks.

 

Meer nieuws

Meld je aan voor onze nieuwsbrief