In maart 2021 startte een klein team dagwaarnemers dat vanuit een centraal punt de ongeplande vragen van zorgteams vanuit één van onze regio’s beantwoordde. Het begon als een pilot en was zo succesvol dat stap voor stap de andere regio’s volgden. Begin dit jaar sloot de laatste regio aan en werken ook onze paramedici met een vergelijkbare werkwijze zoals in het artikel Never waste a good crisis te lezen is. Een mooi moment om even bij stil te staan!
Voor ruim 4.300 cliënten kunnen de zorgteams van onze samenwerkingspartners op doordeweekse dagen terecht bij onze dagwaarneming. Dit team helpt hen verder met de zorgvragen die niet kunnen wachten tot een volgend visitemoment. We hebben inmiddels 15.000 vragen verwerkt en onze medisch behandelaren merken dat spoedvragen sneller afgehandeld worden bij afwezigheid en ze meer tijd en aandacht hebben voor cliënten omdat ze minder gestoord worden op een werkdag.
Ondertussen ontwikkelen we door. Ons medisch secretariaat krijgt een ondersteunende rol zodat de medisch behandelaren zich kunnen concentreren op de medische vragen. Ook verbeteren we onze dienstverlening op basis van de terugkoppeling van onze medisch behandelaren vanuit de dagwaarneming en de regio’s, en input vanuit onze samenwerkingspartners.